vrijdag 5 augustus – Colombo

De wekker gaat om 8 uur. Heerlijk zo’n bed, liggend is toch prettiger dan zittend slapen.
05 aug a ColomboOm 10 uur worden we opgehaald door onze chauffeur, Chami. We gaan weer terug naar Colombo voor een korte stadstoer.
We rijden door de verschillende wijken en Chami geeft uitleg. Hij verteld dat er veel christenen wonen in Colombo en dat doet de vraag rijzen naar een bijbel. Voor degenen die dat niet weten, Janneke heeft een hele verzameling bijbels in allerlei talen, maar vooral in allerlei verschillende alfabetten. Alle borden staan hier in Sri Lanka in drie talen aangegeven, Engels, Singalees en Tamil. In Colombo moet het Chami wel mogelijk zijn om een bijbel in het Singalees te krijgen. Zijn moeder is christen en zijn vader een boeddhist. Aan zijn achteruitkijkspiegel heeft Chami ook een rozenkrans hangen en op het dashboard staat een Boeddha met verse bloempjes eromheen. Chami belt een vriend en we eindigen bij een soort kiosk op het terrein van een kerk. Hier hebben ze inderdaad een bijbel (900 roepies = 5,60 euro), helaas alleen een groot formaat. Er wordt gevraagd of we er een box bij willen. Doe maar. Wat we krijgen er een op maat gemaakte nep-lederen hoes met rits bij. Dit is echt bedoeld om de bijbel bij gebruik netjes te houden. Op zo’n manier krijgen we de bijbel wel heel mee naar huis.
05 aug b onafhankelijkheidsmonumentWe stoppen hierna bij het onafhankelijkheidsmonument. We maken hier een rondje. Binnenin zijn er veel houtsnijwerken te vinden die een verhaal over Boeddha vertellen.
We rijden weer verder. Onderweg zien we op meerdere plekken mensen een partijtje cricket spelen. Het is duidelijk dat dat hier een populaire sport is.
Volgende stop in de Gangaramaya tempel. Dit is een boeddhistische tempel en tegelijkertijd een museum. Ze hebben hier heel veel Boeddha beelden van over de hele wereld. We zien Chinese en Indiase exemplaren staan. Er staat ook een opgezette olifant met een foto ervoor van toen hij nog leefde. Er is ook een Bodhi-boom. Boeddha zou onder een Bodhi-boom zijn volgelingen over de boeddhistisch leer verteld hebben. Er staat ook een stoepa en Chami verteld dat een mogelijk verklaring voor de vorm van een stoepa het blad van de Bodhi-boom is, die min of meer dezelfde vorm heeft. Het complex heeft meerdere kamers en we hebben ze niet eens allemaal gezien. Er is ook een kamer met drie hele grote Boeddha’s. Dit doet erg denken aan Tibet en Ladakh.
05 aug d Boeddha Na de tempel rijden we terug naar het hotel. We doen er langer over dan gisteren, maar er is nu ook meer verkeer. We zijn allebei moe en dommelen dan ook wat in de auto. In het hotel lopen we direct naar het restaurant voor een lunch. We nemen een ananasboot, een halve ananas gevuld met ananas, kip, cashewnoten en speciale saus.
05 aug c BoeddhaDe rest van de dag doen we niets meer. We zijn moe. ’s Avonds is er een buffet met spaghetti bolognese, peentjes met sperziebonen en gevulde aardappel. De rest is allemaal Sri Lankaans eten. Het valt op dat de spaghetti gretig aftrek vindt bij de meeste mensen. Wij doen hier aan mee. Laten we vooral rustig beginnen. We eten nooit gekruid voedsel, dus de curry laten we voor een andere keer.
05 aug e hoteltuinNa het eten gaat Jantien nog even kijken of de sterren te zien zijn vanaf het strand, maar daar is moeilijk te komen. Als je het hotel uitloopt loop je langs de zwembaden en een grasveld, voordat je bij een hek komt. Achter het hek begint in een keer het strand. Er zijn geen duinen of andere bescherming tegen de zee. Het hek is nu dicht, waarschijnlijk om mensen te ontmoedigen om het strand op te gaan of zelfs de zee in. Er staat wel een bord met de uitleg van het vlaggensysteem. Nu is er de rode vlag, dus verboden te zwemmen. Niet zo gek, want veel zie je niet op het water. Er is echter wel te veel licht om een mooie sterrenhemel te zien.