maandag 25 oktober – Marrakech en naar huis

dag 7bLeonie wilde gisteren de wekker om 7.30, maar om een uur eerder pakte ze de laptop om een filmpje te kijken, maar uiteindelijk heeft ze een beetje over het internet gesurft. Jantien is er maar om 7.00 uit gegaan. Om 8.00 zijn we gaan ontbijten en kwart voor negen liepen we het hotel uit.
We wilden een taxi nemen, maar we hadden geen klein geld, dus hebben we een zakje snoep bij de Shell bij ons hotel gekocht. De man achter de kassa kon het niet echt waarderen dat we met 200 dirham betaalden, maar wij wilden klein geld. We gingen aan de kant van de weg staan en naast ons stond ook een oude man te wachten. Er stopte al vrij snel een taxi en de oude man liep erheen. Wij bleven staan en wilden wachten op de volgende taxi, maar de taxichauffeur kwam vragen waar wij heen wilden. We mochten ook instappen. We reden met een kleine omweg naar het centrum, oude man moest immers eerst afgezet worden.
dag 7aOm negen uur liepen we de soek in. De meeste winkels waren al open en andere gingen open. We vonden de weg naar de drogisterij van twee dagen geleden heel makkelijk. Ze waren al open en we werden direct naar een klaslokaal geleid. We namen drie flessen olie om mee te koken en drie voor de huid. De huidolie was alleen vreemd geprijsd. Een flesje van 250 ml kostte 120 dirham (12 euro) en een flesje van 500 ml 250 dirham. Dus als je twee kleine flesjes kocht was je goedkoper uit én kreeg je er nog een gratis ook. Toen Jantien dat uitlegde aan de verkoper begreep hij het eerst niet en later zei hij dat het plastic van de grote fles duurder was. Hij wilde wel een uitzondering voor ons maken en wij mochten de grote fles voor 240 dirham hebben.
Na de olie liepen we weer terug. Onderweg hebben we nog koekjes bij een bakker en een theekannetje voor Leonie (afgedongen van 200 naar 110 dirham) gekocht.
Toen we bij de weg op een taxi stonden te wachten, stopte er een met al een vrouw in de auto. We mochten er weer bij en dit keer werden wij eerst afgezet. We wilden naar een antiekzaak/juwelier, waar Michèle en Anita twee dagen eerder waren geweest. We hadden het adres gekregen, maar de taxi kenden de zaak niet. Hij reed naar het begin van de straat en toen was het zoeken. Hij heeft het twee keer gevraagd en ook de vrouw in de taxi zocht mee. Opeens zag Jantien het bord, maar direct erna parkeerde een wit busje voor het bord. Niemand kon het bord toen nog zien en Jantien riep alleen “links, links” en vergat het te vertalen.
dag 7cWe stapten uit en liepen de winkel in. Er waren hele mooie dingen te koop en Leonie heeft een hanger gekocht van het handje van Fatima, dat staat voor geluk, steun en als afweer tegen het boze oog. Jantien heeft een gouden hangertje gekocht van een sandaaltje.
De winkel was vlak bij het hotel, dus zijn we terug gelopen. We zijn via de supermarkt gegaan om wat eten in te slaan voor de busreis van straks. We waren rond 11 uur terug op de kamer en om 11.45 moesten we klaar staan met onze spullen. We hebben alles rustig ingepakt en ruim op tijd stonden we met onze spullen klaar. De bus zou rond 12 uur komen en was er uiteindelijk 12.15. We laadden onze spullen in en gingen de bus in. De meeste mensen zaten al in de bus, want zij waren met de groep naar een tuinencomplex gegaan. We reden direct door naar de lunchplek. Het lag tussen het hotel en Winoo in, dus het was erg dichtbij. We aten in de tuin achter het restaurant. Het zag er mooi uit en volgens de mensen die naar de tuinen waren geweest leek dit er wel op, dus hebben we niets gemist.
We reden in meerdere etappes naar een restaurant dichtbij het vliegveld. Daar aten we wat en deden we ons best om van onze dirhams af te komen. Alles wat we uiteindelijk overhielden gaven we als extra fooi aan Saskia. Op het vliegveld kon je ze namelijk niet opmaken. Er waren wel wat winkels na de douane, maar aangezien je geen dirhams uit mag voeren, kan je er daar niet mee te betalen.
We zouden om 21.45 vliegen, maar om 21.40 mochten we pas instappen. Een kwartier te laat stegen we op, maar onderweg had het vliegtuig en duidelijk geen zin in. Normaal maak je een vertraging van een kwartier makkelijk goed, aangezien de vliegtijden altijd te ruim worden genomen. We kwamen echter een uur later dan gepland aan om 4.00 en om 4.15 liepen we in de slurf. De bagage kwam vrij snel en om 5.00 liepen we naar de uitgang. Helaas moesten we gecontroleerd worden, net als de helft van het vliegtuig trouwens. We hadden niets bijzonders dus konden we doorlopen en was onze vakantie voorbij.