26 juli – naar Amman

Vandaag gaan we weer terug naar Amman om komende nacht terug naar huis te vliegen. Aangezien niemand, behalve ons, naar de woestijnkastelen was geweest en die dag in Amman had doorgebracht, hadden velen Amman wel gezien. Een aantal hadden al een paar dagen geleden voorgesteld om in Aqaba te blijven en pas laat in de middag naar Amman terug te gaan. Daar waren wij uiteraard tegen, omdat we Amman nog niet gezien hadden. Daarnaast moest je om 12.00 je kamer uit en in Amman hadden we wel een hotel. Omdat Dionne iedereen te vriend wilde houden en geen echte beslissing wil nemen besloot ze dat we om 11.30 zouden vertrekken, een duidelijke voorbeeld van xe2x80x9cgeen vlees, geen visxe2x80x9d. Niemand was hier blij mee, wij hadden maar een paar uur in Amman en de tijd was te kort om nog te gaan zwemmen in Aqaba. Ruim voor de bus zou vertrekken zat iedereen beneden al te wachten. Wij besloten om op onze kamer onder het genot van de airco te tijd uit te zitten. Vijf minuten te vroeg vertrok onze bus naar Amman. Onderweg zijn we na twee uur een keer gestopt bij een wegrestaurant in aanbouw, er is hier wat in aanbouw. Img_1539Er was een wc, je kon wat drinken en lelijke souvenirs kopen, maar verder was het nog lang niet af. Na nog eens twee uur waren we weer bij het xe2x80x9cleukexe2x80x9d hotel in Amman. Ze wilden ons duidelijk tevreden stellen, want er stond een compleet arsenaal aan mensen ons op te wachten. Toen de kamers werden verdeeld zat bijna iedereen op de derde verdieping en wij kregen de dezelfde kamer als eerst op de vijfde. Wij hadden het toen helemaal gehad. Ondanks dat we een aantal keer hadden gevraagd aan Dionne of we een kamer konden krijgen die niet al te hoog was, werden we weer bovenin neergezet. Het was ook nog niet bij haar opgekomen om iemand die slecht ter been is zo laag mogelijk te zetten.
We hebben onze tassen op de kamer neergezet en zijn naar buiten gegaan voor een taxi. De eerste taxi leek maar niet te begrijpen dat we naar de citadel wilden, dus hebben we nog maar even snel een boekje met plaatjes uit de kamer gehaald. De volgende taxi scheen het plaatje te herkennen en we gingen op weg. Tijdens de rit stopte de taxichauffeur alleen om het plaatje aan een politieagent te laten zien en toen reed hij weer verder. Het was een hele vervelende chauffeur, want hij was meer bezig met zijn telefoon dan met het autorijden. Daarnaast dachten we dat hij behoorlijk om reed want de meter stond al behoorlijk hoog. Toen hij op een weg langzaam rijdend naar een voorbijganger aan het toeteren was vonden wij het tijd ons ongenoegen te laten blijken. Toen maakte de chauffeur een sussend gebaar, maar hij reed daarna wel gewoon door. Iets later waren we inderdaad bij de citadel.
De omgeving van de citadel was gevuld met vele politiemensen en hordes militairen. Elke zomer is er het xe2x80x9cJordan Festivalxe2x80x9d waar gedurende de zomer allemaal artiesten op treden verspreid over verschillende plaatsen, zoals het Jerash theater, zoals we al gezien hadden. Blijkbaar was er vanavond een optreden in de citadel (van Abdallah Rowaished & Hussein Al Salman) en alles werd streng bewaakt. Toen we aan een agent vroegen of we erop mochten zei hij dat het goed was, maar de militair een paar meter verder hield ons tegen. Hij zei dat het gesloten was en dat we morgen maar terug moesten komen. Dit kon natuurlijk niet, maar we mochten er niet langs. Toen we met veel gebaren vroegen hoe laat het dan dicht was gegaan zei hij zeven uur. Het was echter pas vijf uur. Toen we ook dat met veel gebaren zeiden, kwam er een hogere militair aanlopen. Hij vroeg hoeveel tijd we nodig hadden, 10 xc3 15 minuten? We zeiden ja en we mochten doorlopen. Img_1542We liepen gewoon naar de weg, maar werden direct naar een pad naast de weg verwezen die uitkwam op een tent met een hoop militairen. Bij de tent aangekomen mochten we niet door, maar moesten we naar rechts. Hier moesten we de tent in en er bleken allemaal vrouwen te zitten. We werden gecontroleerd en gefouilleerd. Nu mochten we doorlopen en hebben we de resten van de oude tempel van Hercules en het uitzicht gezien. Verder zijn we niet gekomen omdat het allemaal klaar was voor het festival van vanavond en omdat al die militairen je niet echt een uitnodigend gevoel geven. Om de tien xc3 vijftien meter stond een volledig bewapende militair. Ze hadden van af dit hoge punt uitzicht op de gehele stad.
Img_1555De volgende stop was de koning Abdullah I moskee. Het is een mooi gebouw met een lichtblauwe koepel. We werden door onze taxichauffeur, nu wel een hele aardige, niet voor de ingang afgezet, maar op een plek dat je de moskee precies op de foto krijgt. Na de fotoxe2x80x99s zijn we naar de ingang gelopen. Het zag er eerst nogal dicht uit, maar een hek verderop konden we wel naar binnen. We kregen weer een jurk aan, al was dit je eerste die een beetje normaal zat. Hij was niet zo heel wijd, niet te lang en ze stonken niet. Img_1564De entree was 2 JD per persoon, dus gaven we een briefje van vijf. De man gaf aan dat hij geen 1 JD had, maar die mocht hij van ons houden. Toen liep de man direct voor ons uit naar de gebedsruimte. Hij vertelde de man daar dat we tien minuten naar binnen mochten. De man bij de deur vond dat maar niets en die riep vijf. De man van de ingang riep nog eens tien en toen liepen ze allebei weg. We gingen de lege gebedruimte in en bewonderden de ruimte. De ruimte is eigenlijk niet meer dan de koepel die van buiten te zien is. Het is wel een erg lichte en open ruimte en geeft een veel vrijer gevoel dan de andere moskeexc3xabn die we gezien hadden. Ook de rust droeg bij aan dit gevoel, want we hadden nog nergens een lege moskee gezien. Na zoxe2x80x99n vijf minuten gingen we weer naar buiten en hebben een rondje rond de koepel gemaakt. Er is een pad rond de moskee gemaakt met aan een kant dus de moskee en aan de andere kant een hek met een aantal ruimtes. Deze zagen eruit alsof ze voor vergaderingen en bijeenkomsten gebruikt werden.
Nu we de snelle toer door Amman hadden gedaan was het tijd om iets te eten. We wilden naar de McDonaldxe2x80x99s en zeiden dat tegen een taxichauffeur. Hij wist er wel een en reed er direct naar toe. Hij bleek aan dezelfde weg als ons hotel te liggen, al is het waarschijnlijk te ver om te lopen. De McDonaldxe2x80x99s bleek echter op de McDrive na gesloten, dus gingen we maar naar de buren, de Burger King.
Na het eten namen we toch maar een taxi naar het hotel. Bij het hotel bleek dat het toch nog 4,3 kilometer naar het hotel was. Het was nu zeven uur en we hadden nog vijf uur voordat we naar het vliegveld zouden vertrekken. We besloten in het hotel te blijven. We hebben een tijd in ons erkertje gezeten, totdat we op de tv hoorden dat er een programma over Michelangelo begon. Na een uur was het afgelopen en hebben we de wekker gezet om 23.30 en hebben alle lichten uitgedaan.