22 juli – Petra

’s Ochtends ging de wekker om 5.20. Janneke bleef lekker liggen, want die maakte er vandaag een rustig dagje van. Jantien ging weer naar Petra en wilde de ergste hitte vermijden. Er zijn namelijk twee dingen waarvoor je moet klimmen, de eerste hadden we gisteren gedaan, namelijk de offerplaats. De tweede is het klooster, de klim hiervan schijnt langer en zwaarder te zijn, dus die wilden we zo vroeg mogelijk doen. we hadden aan het hotel gevraagd of we om 6.00 konden ontbijten en om 5.50 mocht Jantien al aanschuiven. Het buffet was al klaar gezet, al moesten we nu wel zelf ons brood toasten. We hadden aan een taxi gevraagd om ons om 6.15 op te halen, maar die zagen we natuurlijk niet langskomen. Toen we buiten stonden kwam er een man van de receptie bijstaan en die zei dat de taxi’s toeristenprijzen rekenen en dat 1 JD (ongeveer 1 euro) genoeg moet zijn en niet de 2 tot 5 JD die gevraagd wordt. We gaven die man 1 JD en hij hield een pick-up aan. Deze man wilde ons best voor 1 JD voor de ingang van Petra afzetten.
Img_1296Op de zandweg en in de Siq zagen we maar twee anderen mensen en we hebben dus foto’s kunnen nemen van de schatkamer zonder mensen. Alleen stond die nu niet in de zon, wat de kleuren een stuk minder sprekend maken. We liepen hierna in een degelijk tempo door en kwamen na vijf kwartier lopen onderaan de weg naar het klooster aan. We begonnen direct aan de tocht omhoog. Hoewel we zo vroeg waren was het nog steeds warm en was de tocht omhoog best zwaar. Alleen het eerste gedeelte was in de schaduw, maar daarna was alles in de volle zon. De weg is moeilijker, met zanderige steenplaten, dan de offerplaats en ook het uitzicht is minder. Gisteren kon je steeds andere gebouwen zien liggen, terwijl je nu alleen maar rotsen zag. Na drie kwartier klimmen waren we boven en er waren maar twee andere mensen. Deze hadden ons op ezels op de weg omhoog ingehaald. Img_1321Na de nodige foto’s was het tijd voor een drankje in de grot van de bedoexc3xafenen. We zaten er heerlijk, maar naar een kwartier is Jantien toch naar het uitkijkpunt gelopen. Dit vond ze niets. Je ziet er een aantal bergen en heiig land erachter. Je schijnt Israxc3xabl te kunnen zien, maar het zei er niet veel. Na nog een drankje in de grot was het tijd voor de terugweg. Deze duurde bijna net zo lang als de heenweg. Er kwamen namelijk enorm veel ezels langs die de grot bovenaan moesten bevoorraden. Als er een ezel aan komt kan je het best even op zij gaan, want die beesten lopen door. Toen we beneden waren zijn we via een tempel, die niet meer dan ruines is, weer naar de bedoexc3xafenentent van gisteren gegaan. Hier hebben we weer wat gedronken en onze lunch opgegeten.
Janneke had ondertussen geld gepind en was weer naar het Mxc3xb6venpick hotel gegaan. Hier was namelijk een zwembad en daar kon je voor 7 JD (7 euro) gebruik van maken. Ze heeft een heerlijke dag gehad en heeft uiteraard ook genoten van het Mxc3xb6venpick ijs, door een enorme ijscoupe te bestellen.
Na de lunch is Jantien met een aantal anderen weer naar de uitgang te lopen waar ze om 12.30 aankwam. Ze heeft wat postzegels gekocht en is bij Janneke langs geweest in het Mxc3xb6venpick. Ook Jantien heeft zich tegoed gedaan aan een enorme ijscoupe en is daarna naar het hotel gegaan. In het hotel heeft ze voor de laatste keer gewassen. Ondertussen kwam Janneke ook aan in het hotel en hebben we het laatste beetje was samen gedaan. Onze kamer hangt weer eens vol met wasgoed. Na de was is Jantien naar de groentemarkt gegaan waar ze wat fruit heeft gekocht, aangezien onze oude voorraad nu eindelijk op is. Ze heeft twee appels, vier minikomkommers en een hoop pruimen en perziken gekocht voor het geweldige bedrag van 1,70 JD. Ze betaalde met vijf en liet de munten zie die ze had en vroeg of die handig waren. Alle munten bij elkaar waren 1,50 JD en dat vond de verkoper ook genoeg, dus een koopje.
Vanavond schuiven we weer aan voor het buffet bij ons hotel, alle andere restaurants zijn niet op loopafstand en er schijnt nu ook soep en pasta te zijn, we hopen het.
Het eten was inderdaad lekker al was het niet te vergelijken met gisteren.