Melaka – 29 december

Vanochtend stonden we om 8.00 beneden in de lobby. Na het afrekenen begon onze wandeltocht naar het busstation. Onderweg stopten we nog even bij een kleine supermarkt om wat yoghurt, drinken en andere etenswaren te kopen. Om 8.30, een kwartier te vroeg, waren we op het busstation. De bus zou eigenlijk pas om 9.00 weggaan, maar de anderen waren ook te vroeg, dus om 8.50 ging de bus al rijden. Na een half uur moesten we de eerste keer de bus uit voor de douane en na de brug moesten we voor de tweede keer. Bij de grens met Maleisie is het veel rustiger, dit komt waarschijnlijk omdat veel Maleisische mensen in en uit Singapore reizen en weinig andersom. Na de paspoortcontrole kon je zo door lopen, zelfs als ik iets aan te geven had, was er niemand om je te helpen.

Na weer een uur rijden was het tijd voor de geplande stop van 20 minuten die uitliep tot 35. De rit zou 4,5 uur duren en alles leek goed te gaan totdat de bus ineens hard remde en de vluchtstrook op reed, een lekke band. Pas na ruim anderhalf uur konden we weer verder. Er moest eerst overlegd worden met een andere bus, die er natuurlijk niet in een keer was en daarna moest een conpressor komen. Wat ze allemaal gedaan hebben weet ik niet, maar we konden weer verder. Veel later dan gepland kwamen we dan ook in Melaka aan. Op het busstation namen we een taxi naar ons hotel. Melaka heeft een lange koloniale geschiedenis. De Nederlanders, Portugezen en Engelse hebben hier gezeten. Er is bijvoorbeeld een Nederlandse begraafplaats met 5 Nederlanders en 33 Engelsen. In de kerk die op een heuvel ligt staan wat meer grafstenen tentoongesteld en die waren wel allemaal van Nederlanders. Het is heel grappig dat je de tekst gewoon kan lezen.

Na de kerk was het tijd voor het Stadhuys. Zoals de naam doet vermoeden is het het oude stadhuis van de Nederlanders en later van de Engelsen. Melaka is heerlijk als je de grote stad gewend bent. Er gebeurt veel meer op straat en niet in die hoge kantoorgebouwen. Er staan weer overal stalletjes. Het is alleen wel heel druk, er zijn veel toeristen in de stad.

’s Avonds gaan we in plaats van echt avondeten, een soort tapas eten. Het zijn wel gewone gerechten, maar in zulke kleine hoeveelheden dat je van alles kunt proeven. Zo hebben we champignonlasagna met mosterdsaus, biefstuk met appelmoes, lam, tonijn en zalm gegeten. Na het eten zijn we over de nachtmarkt gelopen. Druk, gezellig, maar niets gekocht, alhoewel wel slippers voor Leonie. Veel van de spullen die ze verkopen hebben we al een keer gezien, is het niet in China dan wel in Thailand. Toch was het leuk om er weer eens overheen te lopen. Zoiets mis ik toch in grote steden zoals Kuala Lumpur en Singapore.

2 thoughts on “Melaka – 29 december

1. Allereerst natuurlijk de beste wensen nog voor 2008! Dat het maar een mooi jaar voor jullie mag worden 🙂

De vakantie klinkt erg goed. Ik hoor het maandag nog wel in het kort 😉