5 augustus – Cusco

Cusco_van_bovenafWe hadden besloten om uit te slapen en we hadden pas om 10.00 uur afgesproken om te gaan ontbijten. Aangezien we dit keer geen haast hadden wilden we eens niet in het hotel ontbijten, maar gingen we op zoek naar iets anders. We zagen een bakkerij met een bijbehorend restaurant. Het zag er allemaal erg goed uit, dus de keuze was gemaakt. Het deed was Italiaans aan, met de verschillende tapenades die op de kaart stonden. We bestelden een verse ananassap, die voor onze neus werd klaargemaakt. We verbaasden ons er alleen over dat er honing in ging. Dat hadden we de hele reis nog niet gehad en het was ook niet echt een leuke verrassing. Janine en Jantien hadden vruchtensalade met yoghurt en muesli besteld en vooral Janine wilde nu zeker weten dat daar geen honing in ging (het stond niet op de kaart). Volgens de ober was dit ook niet zo en we wachten geduldig op ons ontbijt. Dit bleek een stuk minder lekker dan verwacht. Peter was erg tevreden over het ontbijt en Leonie vond het ook lekker, maar het was minder dan verwacht. De vruchtensalade van Janine en Jantien was echter niets. Ten eerste bleek er toch honing in te zitten, wat Janine helemaal niet zo goed kan verdragen, ten tweede as alles door elkaar gegooid. De muesli, vruchtensalade, yoghurt en sesamzaadjes. Dit maakte dat al het fruit hetzelfde smaakte en dat je het per stukje ‘schoon’ moest maken wilde het ergens naar smaken. Dit restaurant was dus veel belovend, maar slechts voor een keer.

Img_4179_web Na het ontbijt gingen met de taxi Leonie en Peter naar de bovenste van de vier Inca ruxc3xafnes die boven Cusco liggen (Cusco ligt in een dal). De bedoeling was om via een wandelpad naar de beneden te lopen langs alle vier de ruxc3xafnes en dan om 15.00 uur te verzamelen bij de zonnetempel. De bovenste twee ruxc3xafnes liggen er dichtbij elkaar en de wandeling daar tussen was geen probleem. Toen ze echter verder naar beneden wilden lopen zagen ze geen pad en besloten ze toch maar weer een taxi te nemen. Met de taxi hebben ze de overige twee ruxc3xafnes bezocht en waren inderdaad om 15.00 uur bij de zonnetempel in Cusco.

Cusco_1Janine en Jantien gingen wat kerken bekijken en Karin zou zich iets later aansluiten als ze een afspraak bij de tandarts had gemaakt. Aangezien het zondag is, moest je wachten totdat de mis voorbij was voor je de kerk kon bezichtigen. Janine en Jantien waren net aan het bedenken waar ze eerst naar toe wilden toen ze herrie verderop in de straat hoorden. Ze liepen ernaartoe en het bleek een soort kleine carnavalsoptocht te zijn. Later hoorden we van anderen dat het een familiefeest is en dat ze zo elkaar hun rexc3xbcnie houden.

Img_4231_web Helaas was de mis nu begonnen dus een kerk bezoeken zat er nu nog niet in. We besloten met z’n driexc3xabn, we hadden Karin weer gevonden, naar het museum voor pre-Colombiaanse kunst te gaan. Hier hebben ze vele kunst- en gebruiksvoorwerpen uitgestald van de verschillende bevolkingsgroepen die er allemaal gewoond hebben. Na een uur hadden we het wel gezien en liepen we naar de kathedraal die nu weer open moest zijn. We zagen echter geen open deuren, dus liepen we verder naar de kerk links van de kathedraal waar wel duidelijk toeristen in en uit liepen. Daar aangekomen bleek dat je voor elke kerk apart intree moest betalen of een speciale boleto voor de kerken moest kopen. Die boleto was echter alleen maar interessant als je van plan was alle vier de kerken te bekijken. De man achter het loket vertelde ons ook waar de toeristeningang van de kathedraal was en we besloten maar direct naar de kathedraal te gaan. De intree was 16 soles oftewel xe2x82xac4 wat wij toch behoorlijk prijzig vonden. De kathedraal zelf, het gebouw dus, was erg groot en indrukwekkend, maar de dingen die er in stonden absoluut niet. Het deed heel goedkoop en kitscherig aan. Veel goud, te veel goud en beelden had een bedroevend niveau, zeker als je de kerken in Rome kent. Zelfs de kaarsjes waren nep. Als je een kaarsje wilde branden moest je ergens geld in gooien en dan ging er een lampje branden. Het enige leuke aan het interieur was dat we Sinterklaas zagen zitten, compleet met mijter, jurk en handschoenen.

ZonnetempelOm 15.00 uur waren we alle vijf bij de zonnetempel. Helaas kon je hier niet in met de boleto turisto, het bijbehorende museum wel alleen was dat al dicht. Er stonden hier overal bordjes dat je geen foto’s en film mocht maken, maar iedereen deed het. Leonie had later gevonden dat je alleen van de schilderijen geen foto’s mocht maken, maar duidelijk is anders. Na wat rondgelopen te hebben besloot iedereen om in de tuin van de zonnetempel in het zonnetje te gaan zitten, maar Jantien had hier geen zin in. Zij is toen teruggelopen naar het plein en is in een restaurantje gaan zitten. Hier hadden ze erg goede pannenkoeken bleek later. Na een klein kwartier kwamen de anderen aanlopen over het plein en kwamen erbij zitten. Ook zij bestelden een pannenkoek met milkshake.

Zonnetempel_1Om iets voor zes uur vertrokken Janine en Jantien vanaf het hotel richting de kerk San Blas. Er was namelijk van 18.00 tot 19.00 een concert voor iedereen die vandaag een kaartje voor een kerk had gekocht. Op deze manier konden we gratis de kerk bekijken, we blijven Nederlanders. Het concert bleek te bestaan uit een man met een dwarsfluit en een achter een keyboard. Het klonk best aardig, maar naar twee nummers hadden we de kerk wel gezien en de muziek wel gehoord. Janine ging met Karin, die ook in de kerk zat, alvast wat drinken en Jantien ging weer terug naar het hotel.

SteenOm 19.00 hadden gingen we richting het plein waar we Janine en Karin weer zouden zien. Jantien had ook de jas van Karin opgehaald, want het koelt best wel af  ’s avonds. Het eten was gewoon alleen had Martijn wel een erg apart hoofdgerecht besteld. Het stond onder de naam eenpersoonsbarbecue op de kaart, maar het had de grote van een steengril. De barbecue gaf ook zoveel warmte af dat iedereen die in de buurt zat (Janine en Jantien) heel wat laagjes kleding begonnen uit te trekken.

Kerk_1Na het eten gingen Leonie en Peter terug naar het hotel. Karin, Janine, Martijn en Jantien aangevuld met Rosanne, iemand van een Shoestring reis die we even bij Colca Canon hadden gezien, gingen nog wat drinken. Het werd op aanraden van Janine en Karin de homotent Fallen Angel. In de bas stonden o.a. twee badkuipen met goudvissen erin. Op de badkuipen waren glazen platen gelegd, zodat het dienst kon doen als tafel. Na een drankje was het weer tijd om naar bed te gaan.