Dinsdag 7 augustus Matho

Vandaag staan we laat op. Jacqueline wil met de taxi naar Matho en Jantien heeft daar niet zo’n zin in. Jacqueline gaat al eten, terwijl Jantien net haar bed uit komt. Redelijk snel schuift ze aan bij het ontbijt. Ze besluit toch maar mee te gaan en samen gaan we op zoek naar een taxi. Normaal staat het vol met taxi’s, maar nu zijn veel taxi’s in Choglamsar voor de laatste lezing van de Dalai Lama. We vinden een taxi en stappen in. We zitten nu in een klein busje, waar er hier heel veel van rijden. Ze worden gebruikt als taxi, maar ook als gedeelte taxi en dat is te merken. Onderweg proberen veel mensen onze taxi aan te houden, maar hij rijdt gewoon door. We hebben de taxi immers gehuurd voor de hele rit. Helaas moeten we omrijden, want de weg is afgezet vanwege de lezing. We mogen er toch langs van de politieman, alleen de volgende controle niet. Nu moeten we over een hele slechte weg vol met kuilen en grote stenen naar de omleiding. Het is een kaal gebied met wat ingestorte gebouwen en veel nieuwbouw. De chauffeur vertelt dat hier de modderstroom van 2010 is langs geweest en de gebouwen heeft verwoest. De weg naar Matho duurt langer dan verwacht en is op sommige stukken echt slecht. Op weg steekt er nog wel een vos de weg over, die gelukkig lang genoeg blijft zitten voor de foto. Om kwart voor elf zijn we bij het klooster. Als we aankomen wordt ons gevraagd of we een monnik mee naar Leh kunnen nemen, dit lijkt ons geen probleem. We zien een bordje met “museum” erop en lopen er heen. Het museum gaat pas in 2014 open, maar nu zijn er een hoop Ladakhi vrouwen en Franse vrouwen bezig de thangka’s te restaureren. Het ziet eruit als een enorme klus. Als we naar beneden lopen is er een kamer open. Deze is nieuw, maar wel erg mooi. Het lijkt in eerte instantie of de Boeddha met alle kleine Boeddha’s er omheen uit de muur komt zetten, maar bij nadere inspectie blijkt het ervoor te staan. Ernaast is nog een nieuw kamer, waar ze ook nog mee bezig zijn. We krijgen een monnik mee die nog meer kamers voor ons opent. Na drie kwartier hebben we het gezien. Jantien wil nog wel graag even naar de wc. Omdat hier weinig toeristen komen is er geen apart toilet en wordt ze langs de keuken naar het toilet van de monniken geloosd. Het is de gebruikelijke aarden vloer met gat in de grond. Het stinkt gelukkig niet. Als we naar de auto lopen zoeken we onze monnik, maar hij heeft ons al heel snel door. Terwijl we rond staan te kijken, komt hij met z’n tas aan en vraagt of we klaar zijn. In een uur rijden we terug naar Leh. De chauffeur neemt nu een iets minder slechte weg. Bij Choglamsar is het wel een beetje een chaos. De lezing is afgelopen en 35000 mensen gaan lopend, met de auto of bus op weg naar huis. In Leh gaan we eten bij Il Forno. We worden uitgenodigd om bij een Ier en een Engelse te gaan zitten. Jacqueline heeft in de dagen dat Jantien op pad was al een keer eerder met de Ier samen gegeten. Het is heel gezellig, omdat je eens andere verhalen hoort. De Engelse heeft de “baby-trek” gedaan die Jacqueline had willen doen. Zij vond het echter niet zo gemakkelijk. De eerste dag was het zes uur zwoegen in de volle zon. Ze had ook andere mensen ontmoet, die de derde dag niet eens gelopen hebben, omdat ze niet meer konden. Als dit de “baby-trek” is, wat is een gewone trek dan wel niet. Om kwart voor drie zijn we richting Changspa Road gegaan. We hebben affiches gezien waarop staat dat in restaurant Elements elke dag om 15.20 de film/documentaire “Ancient futures” te zien is. In de Lonely Planet staat dat diezelfde film ook elke dag om 15.00 uur bij de “Women’s association” te zien. De Planet is echter uit 2006, dus of de tijd nog klopt weten we niet. Op Changspa Road aangekomen kunnen we het echter niet vinden. Na een aantal keer vragen blijkt dat we er voorbij gelopen zijn. Op de terugweg zien we het bord gelukkig wel. We gaan de zijstraat in, maar vinden geen restaurant Elements. Jantien vraagt het nog een keer en deze man vertelt dat het tegenwoordig anders heet. We lopen nu naar het goede restaurant en daar wordt ons verteld dat ze de film niet meer vertonen, dat mag niet. Helaas geen film vandaag.