Phnom Penh (7 augustus)

Om 6.00 gingen we ons bed uit, dat is al anderhalf uur later dan de vorige twee dagen. We hebben de tassen ingepakt en zijn naar beneden gegaan voor een snel ontbijt want om 7.00 moesten we klaar zijn. Om 7.20 werden we pas opgehaald door een busjes dat ons naar het busstation zou brengen, maar erg gerust waren we er niet mee, want op onze kaarten stond dat de bus om 7.30 weg zou gaan. Na een rit van 5 minuten moesten we het busje al weer uit. Er stonden nu veel meer mensen te wachten, maar er was geen busstation, we stonden gewoon op de hoek van een straat. Binnen 2 minuten kwam er een iets grotere bus waar we allemaal in moesten inclusief de tassen. Veel mensen vonden dit toch wel gek, maar deze bus bleek ons naar het busstation te brengen. Om 7.45 kwamen we op het busstation en onze bus parkeerde naast een oude grotere bus. Alle spullen werden daarin geladen en onze tickets werden gewijzigd voor andere waar een vertrektijd van 8.30 op stond. Om 8.00 reden we met een volle bus weg op weg naar Phnom Penh.

Het was een oude bus met een oude airco, maar op zich voldeed ie wel. Het was wel warm in de bus, maar als je van buiten kwam merkte je dat de airco werkte. Helaas vonden een aantal mensen dat niet en die deden de dakluiken open. Als de bus goed vaart maakte kwam er wel wat wind, maar die was warm. Als de bus wat langzamer reed, wat veel gebeurde voelde je de hitte door de bus en als de bus stil stond konden we genieten van de koude lucht die de airco blies. Van de hele busreis werden we allebei goed moe, maar gelukkig waren we om 13.00 al in Phnom Penh i.p.v. de geplande 14.00.

Phnom_penh_1Op het busstation stond al een tuktuk op ons te wachten, dat hadden de mensen van het vorige hostel geregeld. We negeerde dus alle andere en brachten onze tassen naar de juiste tuktuk. We hadden al een hotel uitgezocht via de Lonely Planet, maar onze tuktuk chauffeur beweerde dat die te ver van alles af was en dat hij betere hotels kende. De eerste had een mooie kamer en een ruime badkamer, maar geen raam, dus dat was geen optie. De tweede waren de kamers gewoon te duur, maar de derde was een goede. We hebben nu een hele ruime kamer en badkamer met goede douche. De kamer is iets duurder dan we gepland hadden, maar inclusief ontbijt, dus dat compenseert. We waren om 14.00 op onze kamer en zijn gewoon even op bed gaan liggen en in slaap gevallen. Om 16.00 gingen we naar buiten, maar bijna alles gaat om 16.30 dicht. We zijn om 17.00 wat gaan eten bij de Kiwi Bakery, dat zijn Cambodjanen die een tijd in Nieuw Zeeland hebben gewoond. Er was niets Aziatisch aan het eten, maar het was geweldig. Vooraf een hele goede salade, zo goed zelfs dat een Engelsman ernaar kwam vragen omdat hij de hele vakantie nog niet zo’n goede salade gezien had. Als hoofdgerecht een witvis in een tomatensaus met gekookte aardappels en als toetje vers fruit.

Om 18.00 gingen we weer terug naar het hotel waar we met moeite tot 21.00 wakker konden blijven, waarna we snel in slap vielen.