Vientiane (1 augustus)

Vanochtend zijn we gaan ontbijten bij een klein restaurantje. Het is net een kleine rechthoekige winkel, maar dan zonder deur. De muren van wit geverfd beton met wat posters en er staat plastic meubilair, maar het ontbijt was goed. Na het ontbijt hebben we fietsen gehuurd bij ons hostel. De fietsen waren snel gevonden, de sleutels alleen niet van de kettingen. Na wat gezoek en geknutsel en het kapot slaan van een slot hadden we twee fietsen en twee sloten.

Arc Als eerste zijn we naar de Arc de Triomph gegaan, hij heet anders naar het is een kleine versie van de Franse. Ook hierligt een brede straat voor, dus een soort Champs Elyssee. Hierna hebben we wat rondgereden en nog wat Wat’s en stupa’s gezien. De Wat’s vielen erg tegen omdat we er in Luang Prabang al genoeg hadden gezien en die waren ook mooier. Hier zijn het meer betonnen gebouwen dat de oude houten Wat’s in Luang Prabang.

We wilden ook nog naar de tuin van de Boeddha beelden, maar dat ligt zo’n 20 kilometer verderop en het leek ons geen goed plan om te gaan fietsen. We moeten vanavond natuurlijk wel op tijd klaar staan voor de bus naar Pakse. We namen een tuktuk en die zou op de terugweg nog langs een gouden tempel stoppen. De weg was overwegend goed, al waren ze op grote stukken aan het werk en zaten er soms ook grote gaten in de weg. Na ongeveer een half uur waren we bij het beelden park. Er staan veel beelden van Boeddha maar ook een hoop andere. Het was wel leuk om te zien. Tijdens het eten hebben we een heel gesprek gevoerd met een jongen uit Ierland, die reist precies de andere kant op, dus kan je mooi informatie uitwisselen. Na het eten vertelde die jongen ook dat je in een zo’n beeld omhoog kon klimmen, helaas hadden ze het licht uit, dus was het een beetje moeilijk. Boven had je wel een mooi uitzicht over de beelden, maar als je hoogtevrees is het niet echt een leuke plek.

Gouden_tempel Toen we bij de gouden tempel kwamen kwam de zon net een beetje door waardoor hij mooi verlicht werd. Van dichtbij is de tempel niet echt mooi, het is meer het totale plaatje. Op de weg naar de tuktuk begon een monnik op een grote trom te slaan die later werd beantwoord door een andere trom. Wat de bedoeling hiervan was is ons niet duidelijk maar het maakt een bezoek aan een tempel wel compleet.

’s Avonds zouden we tussen 19.00 en 19.30 opgehaald worden en er kwam maar steeds geen busje. Om 19.29 zagen we de hostel eigenaar bellen en daarna verzekerde hij ons dat het busje zo zou komen en inderdaad binnen 5 minuten was ie er ook. Het was een grote tuktuk die met ons bijna vol was. Helaas waren ze van plan er nog meer mensen in te stoppen zodat sommige moesten gaan staan, wat erg vervelend was aangezien het dak niet zo hoog is. De rit naar de busstation duurde nog zeker een kwartier en daar aangekomen hadden we onze bus zo gevonden. Het heet een VIP bus, maar het is een gewone touringcar met comfort class, dus zonder beenplankje. In de bus kregen we nog een maaltijd die bestond uit 1 bolletje Fried rice en 4 plakjes komkommer.

Om 20.30 ging de bus rijden en om 01.00 hadden we de enige stop van de hele rit. Bij de wc was geen verlichting, dus hadden ze in elke wc een klein kaarsje neergezet. Het was er erg druk met allerlei marktkraampjes en er stonden wel 8 bussen die ook naar Pakse gingen. Na deze stop hebben we redelijk geslapen in de bus.