maandag 8 augustus – Aukana en safari

We staan om 7 uur op en pakken de tassen in. We eten wat pannenkoekjes als ontbijt en gaan weer terug naar de kamer. We zijn snel vandaag, we hebben nog ruim een half uur. Janneke besluit nog een kopje koffie te nemen op de kamer. Ze hebben hier overal Nestle oploskoffie en een waterkoker op de kamer.
08 aug a AukanaOm 9 uur gaan we weg. We nemen zelf de tassen mee naar de receptie, die is namelijk nog geen 20 meter van onze kamer. Er zijn een hoop mannen die de tas wel over willen nemen, maar verwachtte dan wel een fooi. Op zich doen we dat altijd wel, maar we zijn de eerste kamer aan de gang bij de receptie. Toen we onze kamer toegewezen kregen liepen ze ook met drie mensen mee, dan gaat het hard met je kleingeld. Een man wilde maar steeds Jantien haar rugzak aanpakken terwijl die helemaal vast zat, ze werd er zelfs een beetje door naar achteren getrokken.
We hebben betaald en zijn weer in de auto gestapt. We rijden onderweg langs Aukana. Hier staat een rots Boeddha uit de 5e eeuw van 12 meter hoog. Als we uitstappen zegt Chami tegen Janneke, “je gaat op avontuur”. Hij vindt namelijk dat ze die moet zien en dat het best wel de doen moet zijn. Nou dat blijkt ook. De beeld is prachtig en je kan je niet voorstellen dat het al zo oud is. Het zand is alleen weer bloedheet als we er een stukje overheen moeten. Iedereen loopt hier rond alsof ze op vuur lopen, snel van schaduw naar schaduw rennend.
We rijden nu weer terug naar de grote weg en gaan naar Sigiriya, nou ja niet echt, maar dat schijnt de dichtstbijzijnde plaats te zijn. De wegen zijn hier trouwens erg goed. Bijna alles heeft mooi asfalt zonder gaten of hobbels. Het zijn alleen allemaal tweebaanswegen, maar dat weerhoudt de Sri Lankaan om in te halen. Iedereen maakt ook gebruik van de weg, auto’s bussen, vrachtwagens, tuktuks, voetgangers, enz.
08 aug e safari08 aug d safariWe komen bij ons hotel aan, nou ja hotel, een complex met allerlei huisjes. We gaan naar onze kamer en onze tassen worden iets later met een kleine truck gebracht. Over een uur gaan we op safari in het Minneriya park. We zouden eigenlijk om drie uur gaan, maar dat werd half drie, want de jeepchauffeur zei dat het zo druk was met jeeps. Vijf minuten te laat komt eerst onze chauffeur Chami in vrijetijdkleding, korte broek en shirt, aanzetten (normaal altijd in lange broek en netjes gekleed) en dan komt een kleine jeep aanrijden waar vier stoelen in staan. Deze jeep is voor ons. Mooi. We rijden eerst een stuk over de weg, maar na 20 minuten komen we bij de ingang van het park. Er staan inderdaad heel veel van die kleine jeeps te wachten. De chauffeur van de jeep gaat de kaartjes kopen en wij wachten geduldig af. Als we het park in mogen rijden we eerst over een zandpad tussen de bomen. Alles wordt ontzettend stoffig en het zand komt overal.
08 aug jeepsAls we de bomen een beetje uit zijn komen we de eerste dieren tegen. We zien apen, mangoesten, veel vogels, een waterbuffel en heel veel olifanten. Als we een melding krijgen dat er ergens olifanten zijn gaan we daar op af. We zijn echter niet de enige. Er staat een heuse rij van jeep naar de olifanten te kijken.
08 aug b safariOm half zes houden we het voor gezien. Als we bij het hotel zijn, valt het Jantien op dat er net voor het hotel een klein winkeltje is. Voor de rest zitten we zo’n vier kilometer van de weg af. De weg naar het hotel is ook een zandpad, dus er is hier niets. We leggen eerst alle spullen in de kamer en dan gaat Jantien met lege rugzak naar het winkeltje. Schuin tegenover het winkeltje lopen twee olifanten, die hadden we al vanuit de auto gezien. Gaan we naar een nationaal park, komen die beesten gewoon voor het hotelcomplex langs lopen. Jantien koopt twee flessen water, twee flesjes cola, een fles paarse Fanta en twee lassi’s. Het is zeker nodig om hier goed te drinken en het is fijn om het op de kamer te hebben. Steeds naar het terras moeten als je dorst hebt is ook niet alles. Dit alles kost maar 520 roepies (3,20 euro), ter vergelijking een cola op het terras kost 200 roepies (1,25 euro). Terwijl Jantien wil afrekenen komt iemand het winkeltje, eigenlijk meer een stalletje, inlopen om te vertellen dat er nu vier olifanten zijn en dat moeten we natuurlijk even bekijken. Na een foto gemaakt te hebben, mag Jantien afrekenen.
’s Avonds hebben we weer een buffet, maar er is heel veel keuze. Links is Europees en rechts is Sri Lankaans, weten we direct waar we niet moeten zijn.