27 december Torres del Paine

Om half zes was het voor Leonie tijd om op te staan. Ze wilde namelijk ook de zonsopgang fotograferen. Het is vroeg je bed uit, maar het is het waard. Na een voedzaam ontbijt was het tijd voor de ochtendwandeling. We gingen nog een stukje verder het park in richting gletsjer. Iedereen mocht zelf weten hoever die liep, want je moest ook alles weer teruglopen. Na een mooi uitzichtpunt op de gletsjer besloot Jantien om te keren. Leonie besloot iets later terug te gaan.

In de hut hebben we met z’n allen geluncht. Deze lunch is duidelijk gemaakt voor mensen die fysieke inspanning moeten leveren. We begonnen met pannenkoekenrollen gevuld met vis en groente en daarna kwam er goedgevulde soep. Daarnaast stond er ook brood op tafel.

Om half twee wilden wij samen met nog twee anderen al gaan beginnen aan de terugweg. We moesten namelijk het stuk dat we gisteren hadden gelopen weer terug naar onze bagage. Terwijl de rest even het eten liet zakken, gingen we met z’n vieren op weg. Al gauw liepen wij voorop en de andere twee waren niet meer te zien. We verwachten te worden ingehaald door de anderen bij een van de twee stevige klimmen. Na de eerste goede klim zagen we inderdaad Greet achter ons lopen die zich bij ons aansloot. De rest hebben we tijdens de tocht niet gezien. We hebben redelijk doorgelopen en geen lange stops gehouden. Elk half uur hielden we maximaal 10 minuten pauze om wat water te drinken. Het was een goede wandel dag. Als je stil stond was het best koud en had je wel een trui nodig. Als je liep was het in je T-shirt lekker. Af en toe kwamen er wat druppels naar beneden maar het heeft niet echt geregend. We waren van plan bij de “Condorrots” te rusten, dit is een rots waar we gisteren Condors gezien hadden, maar die zijn we helemaal voorbijgelopen. Na 3 uur en 3 kwartier stonden we bij de hostel waar onze bagage lag. De rest bleek iets verder achter te liggen dan we hadden gedacht. Zij dachten op hun beurt dat ze ons gemist hadden, want ook zij hadden verwacht ons in te halen.

’s Avonds hebben we lekker gegeten in een soort mensa-achtige eetzaal. ’s Nachts sliepen we weer op slaapzalen, maar nu waren er wel goede matrassen. Leonie is er weer ’s avonds en ’s ochtends uit geweest voor de zonsop- en ondergang. Slapen ging in deze slaapzaal echter minder goed, want er was een waar snurkconcert.