maandag 15 augustus – naar Ella

We staan om 7 uur op, pakken de tassen in en lopen richting de ontbijtzaal. We hebben onze telefoons bij ons en hopen dat het internet weer gemaakt is. Gisterenavond deed dat het helaas niet en we zijn benieuwd hoe de Nederlanders het in Rio hebben gedaan. We hebben gisteren op de tv de hockeymannen van India met 1-3 zien verliezen van de Belgen, maar de uitslag van Nederland – Australië werd helaas niet genoemd. Goed nieuws, ze hebben met 4 – 0 gewonnen en moeten nu  in de halve finale tegen België.
15 aug a Sita Amman tempelOm negen uur gaan we weg. Het weer is nog slechter dan gisteren, want nu regent het echt, gisteren was het alleen miezer. We gaan nu aan de andere kant de berg af en er zijn direct een stuk minder theeplantages te zien.
Na 10 minuten stoppen we al bij de Amman Sita tempel. Een Hindoeïstische tempel die we op internet hadden gevonden. Dit is de enige tempel ter wereld gewijd aan Sita. Op de plaatjes op internet was de tempel in alle kleuren beschilderd en dat wilde Janneke graag zien. Helaas heeft deze tempel maar twee kleuren, terracotta en goud. Chami zegt dat de tempel een paar maanden opnieuw geschilderd is in de nieuwe kleuren, helaas. Het is een mooie tempel, maar de plaatjes op internet vinden we toch mooier.
15 aug b Hindoe tempelAls we wegrijden vragen we of Chami zo’n beschilderde tempel weet op de weg, aangezien we er drie vanuit de trein hebben gezien. Chami weet er geen, maar we houden onze ogen open. Na vijf minuten rijden komen we een kleine tempel tegen die beschilderd is in allerlei kleuren. Helaas is de verf aardig vervaagd, maar iets is beter dan niets.
15 aug c Boeddhistische tempelIets na elf uur stopt Chami en vraagt of we een boeddhistische tempel willen bezoeken. Het zit er niet erg interessant uit, maar het is een moment om de benen te strekken dus Jantien gaat mee. Janneke blijft in de auto, omdat je een paar trappen af moet om er te komen. De tempel is heel apart en doet aan de grottempels denken. Het heeft vijf ruimtes, de ingang met uit de muur komende beelden van draken en mensen zittend op beesten, een ruimte vol met kleine Boeddha’s, de volgende ruimte met twee grote liggende Boeddha’s en twee ruimtes met muurschilderingen over het leven van Boeddha. Er staat ook een beeld van Boeddha met links en rechts een monnik. De rechter is blauw. Chami verteld dat dat iemand is die iets op zijn kerfstok heeft en zich dan aansluit bij Boeddha als een soort apostel. Zijn zonden werden vergeven, maar zijn huid werd toen wel blauw. Terug naar de auto vindt Jantien dat Janneke dit ook moet zien. Het gaat vandaag weer redelijk met Janneke haar knie en ze durft het wel aan, 92 treden (heeft Jantien geteld). Janneke vindt het inderdaad de moeite waard, deze tempel, maar toch jammer van al die trappen.
Half twee komen we aan bij ons hotel. Het is tegen de berghelling aangebouwd en voor de deur heeft iedereen een soort balkon met uitzicht op de berg. Aan de andere kant van de kloof is “little Adam’s peak”. Chami vindt dat Jantien die moet beklimmen, maar daar heeft ze geen zin in. Het is een wandeling van ruim 3 uur en het uitzicht is gelijkwaardig aan het uitzicht van het balkon. Daarnaast is het hier weer een stuk warmer, zo’n 29 graden. Er is ook Adam’s peak, kost zo’n vijf uur, maar dat is een heilige plek. Boven op de berg zou een voetstap zijn van Boeddha (volgens de boeddhisten) of van Shiva (volgens de hindoes) of van Adam (volgens de moslims) of van Thomas (volgens de christenen). Dit wordt ook wel de heiligste berg ter wereld genoemd. Marco Polo schijnt hem ook beklommen te hebben. Wij laten het aan ons voorbijgaan. Sowieso is het niet haalbaar, want om 6 uur wordt het al donker.
Als lunch eten we crackers en kaas en drinken sap op ons “balkon”. Dit alles hebben we toch nog. Later gaan we naar het terras nemen we een bordje Franse frietjes.
15 aug d uitzichtHelaas is de tv hier al twee à drie weken kapot omdat de kabelmaatschappij nog een nippeltje moet vervangen of zoiets. Het internet werkt wel, dus op die manier houden we nu de olympische spelen bij.
15 aug e hotelHet balkon is mooi, maar de kamer is beetje een pijpenla. Er staat een tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed ernaast in en er is net genoeg ruimte om langs het voeteneinde naar de badkamer achterin te komen.
’s Avonds gaan we om acht uur eten en we zijn de tweede pas. In het vorige hotel kregen we om die tijd het laatste tafeltje. Ze hebben prei-asperges-soep die goed smaakt en voor het eerst niet te zout. Als hoofdgerecht nemen we mie en als toetje een echte Engelse triffle en een bolletje vanille-ijs.