28 juli – Kaohsiung en Tainan

We staan ’s ochtends vroeg op ondanks dat we pas om 9.30 klaar moeten staan. Het ontbijt is namelijk van 6.30 tot 8.00. Het ontbijt lijkt veel op het avondeten van gisteren. Er is iets minder keus en er zijn crackers, maar verder is er witte rijst, groene groente en andere voor ons ondefinieerbare vegetarische gerechten.
Om 9 uur loopt Jantien naar de souvenirwinkel aan de andere kant van het plein om te kijken of ze postzegels hebben. Ze ziet de auto van MyTaiwanTours voor de deur staan. Ze gaat snel weer naar binnen en we pakken alles in. We bellen Jett om te vragen of we moeten komen (Jantien had Jett niet gezien) en als we klaar zijn dan kunnen we gaan. Om 9.15 zitten we in de auto en rijden we richting Kaohsiung. Gisteren hebben we daar niet meer gezien dan het Britse consulaat en er is meer te zien.
Als eerste gaan we naar “Formosa Boulevard Station” hier is een glazen plafond als monument van de opstand tegen de regering. Bij het station was het kantoor van de krant van de oppositie toen Taiwan nog geen democratie was. Er waren verkiezingen belooft, maar die werden op het allerlaatste moment afgeblazen. De mensen zijn toen massaal de straat op gegaan en naar het plein voor het kantoor van de oppositie gegaan. Hier is toen de democratie geboren, of in ieder geval zo zien de Taiwanezen dat. Het is een mooi plafond, alleen slecht om op een foto te krijgen.
Formosa is trouwens de naam die een Portugees schip aan Taiwan heeft gegeven in 1583. Het schip voer langs en noemde het “prachtig eiland” of op zijn Portugees “Ilha Formosa”.
Hierna gaan we naar het Lotus meer. Om dit meer zijn wel 40 tempels en andere heiligdommen te vinden, we gaan er naar drie. De eerste is de draak en tijger pagode. We hebben gisteren geleerd dat we door de drakenpoort naar binnen moet en via de tijgerpoort er weer uit. De pagodes zijn heel kleurrijk en wij vinden de tijger sprekender dan de draak. Als we vragen om een foto bij de tijger, probeert Jett ons om te praten voor een foto bij de draak. Oplossing, we maken gewoon twee foto’s, een bij de tijger en een bij de draak. Om bij de pagodes te komen moet je een zigzagpad met 9 bochten nemen. Negen staat voor eeuwig en is Chinees / Taiwanees bijgeloof. Je moet door de bek van de draak naar binnen. Je kan dan via een bruggetje naar de andere pagode en via de bek van de tijger er weer uit. Jantien loopt ook naar de 5e verdieping (100 treden) om een foto van de zigzagbrug te maken.
We lopen naar de volgende tempel, terwijl Jett de auto ophaalt en ons zo komt ophalen. Deze tempel is een grote draak met o.a. een Bodhisattva erop. Je kan door de bek naar binnen en dan kronkelend trap op en af door de draak heen lopen. Op de zijkanten zijn een heleboel verhalen afgebeeld, heel apart. Janneke en Jantien kunnen nu zeggen dat ze een wandeling door een draak hebben gemaakt. Er is ook een vijver met heel veel schildpadden. In eerste instantie lijken ze snep, want ze doen niet zo veel, maar ze leven echt. We worden opgehaald door Jett en rijden verder naar een heel groot standbeeld van een krijger. Janneke geloof het wel even en Jantien stapt uit voor de foto.
We gaan naar een winkelcentrum om te lunchen. We bestellen een kipburger via een placemat met plaatjes en gaan later nog even op de speelgoedafdeling kijken. Helaas geen Roy de brandweerauto, wel de politie maar die heeft Leonie al. Hebben we nog steeds een ding op het boodschappenlijstje van Leonie open staan. Wel ziet Janneke de twee ontbrekende karakters van Super Wheels die ze nog miste. Hoe we het allemaal mee in de tassen gaan krijgen is nog een raadsel, maar we hebben ze wel gekocht.
We rijden nu door naar Tainan. De VOC heeft in Tainan gezeten en er zijn nog twee forten min of meer van bewaard gebleven. We gaan als eerste naar Chickan Towers, dit is gebouwd op de fundering van Fort Provintia. Dit is gebouwd in 1653 en toen lag het aan zee, nu ligt het midden in het oude centrum en de zee is een behoorlijk stuk weg. Op de funderingen hebben de Ming, Qing en Japanners hun eigen gebouwd gezet. Nu staat er een tempel. Op de bordjes in het fort, die allemaal in het Chinees zijn, staat dat de Nederlanders in eerste instantie voor de handel kwamen, maar vrij snel scholen voor de inheemse bevolkingen hebben opgezet. De tweede tempel wordt daarom gewijd aan scholing. Van het fort is nu nog een maquette, de fundering, de oude ingang en een put te zien.
Nu staat nog “Blueprint Cultural & Creative park” op het programma. Dit is door de overheid opgezet om de jongeren dingen te laten maken, nu de maakindustrie uit Taiwan verdwijnt. Het is dus een plek waar kunstenaars hun werken kunnen laten zien en verkopen. We rijden er wel langs, maar houden het voor gezien. Op naar het hotel.
Bij boeken is ons gevraagd hoeveel sterren onze hotels moesten hebben, drie, vier of vijf? Drie vonden we voldoende, schoon, een badkamer en een goed bed is voldoende. We hebben een aantal vier sterren hotels op hte programma omdat de reisorganisatie daar deals mee heeft, maar in Tainan dus niet. Aan niets is te zien dat dit een van de minderen hotels moet zijn. Er komt direct iemand de tassen ophalen, de deur wordt voor je geopend en de kamer is erg ruim met twee stoelen, een bureau, grote tv en twee grote bedden. Hier houden we het wel twee nachten vol.
Anderhalf uur later om 6 uur wordt Jantien opgehaald om naar de “night market” te gaan. Janneke blijft in het hotel en gaat wat shirts en broeken wassen. We rijden naar een verlaten terrein waar blijkbaar normaal de night market is. Jettt zegt dat ze rouleren en zoekt op zijn telefoon op waar de markt nu is. Het is een stuk rijden en kwart voor 7 zijn we er. Nu moeten we alleen parkeren en dat gaat ook heel moeilijk. We hebben net afgesproken als deze laatste poging geen parkeerplek oplevert dan we dan teruggaan als we de auto toch kunnen parkeren. De night market is heel druk. Er zijn stalletjes met kleding, speelgoed, een soort flipperkasten waar je een balletjes wegschiet en kijkt op welk getal het balletje komt en dat bepaald je prijs. Ook is er heel veel eten. Het eten is alleen niet aan Jantien besteed. Ze heeft niet zo de behoefte op kippenvoeten, varkensbloed of stink tofu te proberen. We maken een rondje over de markt en houden het dan voor gezien. Jett kan niet zoveel eten aan Jantien slijten. Hij vraagt zich af wat we dan moeten eten en Jantien vraagt om bij de 7eleven te stoppen. Daar koopt ze twee salades en twee bakken fruit, dit is een prima maaltijd weten we uit ervaring (zie Japan). Om half negen zitten we aan ons avondeten, maar is het lekker, gezond en vult goed.