donderdag 21 oktober – Fez

dag 3a Vandaag gaan we met gids door Fez wandelen. We beginnen met een goed ontbijt in het hotel en dan gaan we uiteraard de bus weer in. We beginnen met een van de vele koninklijke paleizen. We zien niet meer dan de buitenkant, maar volgens de gids is er via Google Earth te zien dat er een 18-holes golfbaan binnen de muren ligt.
dag 3bWe lopen door de Joodse wijk weer naar de bus. Je kan aan de balkons zien dat het een Joodse wijk is. De balkons zijn aan de straatkant. Moslimhuizen hebben de balkons naar binnen, naar de binnentuin. De vrouwen mochten natuurlijk niet zichtbaar zijn vanaf de straat.
dag 3cWe rijden naar een uitzichtpunt aan de rand van de enorme begraafplaats en hebben zo goed zicht op de stad. De gids vertelt dat in films over Jeruzalem vaak vanaf deze plek overzichtsbeelden worden gemaakt. Op de computer veranderen ze dan de moskee in een kerk. Het schijnt er nogal op te kijken, al zouden wij dat niet weten.
dag 3dWe rijden door naar een keramiekfabriek. De eigenaar is er trots op dat alles met de hand wordt gedaan, terwijl wij het redelijk middeleeuws vinden. Een aantal dingen zouden best met machines gedaan kunnen worden. Te meer omdat Saskia, onze reisleidster, vertelt wat de werkomstandigheden zijn. Ze werkt ook voor een mensenrechtenorganisatie en zijn bezig de werkomstandigheden te verbeteren. Dit is gewoon een voorbeeld van moderne slavernij. Er is veel te zien en het is ook erg interessant, maar we lopen allemaal niet geheel vrolijk meer rond.
We hadden een koffiepauze op een dakterras, vanwaar we een begrafenisstoet langs zagen komen. Er liepen alleen mannen mee (vrouwen mogen niet) en het lijk werd in doeken gewikkeld, zonder kist, boven de hoofden gedragen, zoals je dat altijd op het journaal ziet.
Vlak voor de koffiepauze wilden we pinnen, maar de gids zei dat we eerst naar het restaurant moesten. Toen we weer gingen liep de gids direct naar de steegjes. We renden er achteraan en zeiden dat wij en een aantal anderen nog moesten pinnen. Op dat moment werden een aantal reisgenoten enorm boos op ons en verweten ons van alles. We hielden iedereen op en moesten toch snappen dat dit echt niet kan. dag 3eToen ik zei dat we van de gids niet eerder mochten pinnen bedaarde ze een beetje, maar gezellig was het niet. De gids besloot toch met de groep de steegjes in te gaan en stuurde zijn hulp met de mensen die wilde pinnen mee.
De straten zijn heel smal en de gebouwen hoog. Er komen bijna geen zonnestralen op de grond. We liepen een straat uit en staken een grote weg over. Hierna start het doolhof aan kleine steegjes echt. Hier moesten we wachten op de Leonie en de anderen die waren pinnen. Gelukkig waren ze er binnen de minuut, zodat we weer verder konden en er niemand boos werd.
dag 3fWe liepen voornamelijk door de winkelstraten en dat zijn er veel. Het is erg smal en druk allemaal. We vonden het niet claustrofobisch overkomen, maar dat kan voor iedereen anders zijn. We stopten bij een oude Koranschool en keken door de deuropening naar een moskee. dag 3g
We eindigden bij de leerlooierij. Hier kregen we allemaal takje munt, omdat de stank te verjagen. We vonden het erg meevallen. Helemaal boven kon je over de bakken met kleurstoffen uitkijken. Je zag mannen bezig om stukken huid in en uit de bakken te halen. Er lagen ook veel huiden te drogen. Na de korte rondleiding konden we in de winkel kijken of we wat wilden hebben. Wij hebben een tas en een paar schoenen gekocht. Vooraf was ons verteld dat we 20% korting kregen. Alle anderen hebben het daarbij gelaten, maar wij hebben nog flink afgedongen. De verkoper ging op den duur akkoord met een bedrag, alleen moesten we een gedeelte aan hem betalen en de rest aan de kassa. Wij vonden het best, aangezien we er nog ruim 10% procent meer vanaf hadden gekregen.
Nu gingen we terug naar de bus. Er werd alleen niet door iedereen even snel gelopen, zodat de groep in meerdere stukken opgesplitst werd. De hulp van de gids is de achterblijvers gaan zoeken en kwam vijf minuten later bij de bus.
’s Avonds eten we een pizza en pasta bij een soort Marokkaanse pizzahut, die om de hoek bij ons hotel zit. Daarna gaan we terug naar het hotel en gaan we slapen.