Maandag 2 augustus xe2x80″ Allalabad / Varanasi

Om 5.00 werden we gewekt door Josxc3xa9 en Andrxc3xa9. Ik heb weinig geslapen, maar dramatisch vond ik de treinreis helemaal niet. Ik vind het altijd wel leuk om met de trein te reizen. We moesten direct alles inpakken en ons klaar maken. Tien minuten (nog steeds) te laat om 5.10 kwamen we aan. Er stond iemand van Hi Tours op ons te wachten, later bleek dit onze chauffeur te zijn. Hij heeft eenzelfde busje als hiervoor, dus ik ben weer op de achterste rij gaan zitten. We stopten even bij de samenkomst van twee rivieren, maar er was weinig te zien. Het was te ver weg en enorm heiig.
We reden direct naar het hotel en rond half negen kwamen we aan. De andere kamers waren al klaar, maar de mijne nog niet. Ik ben met Josxc3xa9 en Andrxc3xa9 meegegaan. Zij zijn gaan ontbijten en ik heb als ontbijt mijn gisteren geschilde fruit gegeten. Toen ze terugkwamen ging Andrxc3xa9 op het bed zitten. Iets later vroeg Josxc3xa9 wat hoor ik nou. Andrxc3xa9: xe2x80x9cWeet ik niet, maar het komt hier vandaanxe2x80x9d. Toen nogmaals krak en Andrxc3xa9 zat op de grond, de poot had het begeven. Ze kwamen met een botte zaag, een hamer, spijkers en een houten plank het bed maken. Er werd een stukje van de poot afgezaagd, op de plank vastgemaakt en toen werd die plank weer aan het bed gespijkerd. Toen alles gemaakt was ging Andrxc3xa9 weer zitten en je zag het bed zakken. Ze kwamen weer terug en nu kroop er een half onder het bed en spijkerde nog even wat. Andrxc3xa9 moest het bed uittesten en tot nu toe houdt hij het. Uiteindelijk bleek het bed het inderdaad te houden.
Varanasi 4 Nu was mijn kamer klaar en die zag het goed uit. Om 15.00 gingen we op weg naar de plek waar Boeddha voor het eerst een dienst had gehouden. Het bestond uit drie delen. Als eerste gingen we naar de plek waar een hele grote stoepa is gebouwd ter herinnering aan die eerste dienst. Er stonden nog veel fundamenten van anderen gebouwen, maar wat dat oorspronkelijk was, geen idee. De stoepa is momenteel een grote berg stenen. In de loop van de tijd is de stoepa nog wel eens gebruikt als bakstenen voorraad. Als tweede gingen we naar het museum en daar stond het beeld dat het symbool voor India is geworden. Je mocht er echter geen foto's van maken. Het beeld bestaat uit vier leeuwen, elk in een richting kijkend met de ruggen tegen elkaar. Dit beeld is op alle bankbiljetten in de hoek afgebeeld. Op de vlag staat in het midden een wiel en dit heeft dezelfde oorsprong. Bij de onafhankelijk van India wilde stichtten ze een seculiere staat. Pakistan werd islamitisch en alle Hindoes die er woonden verhuisden naar India. Alle moslims bleven echter in India wonen, want het werd een democratie. Toen ze een nationaal symbool moesten kiezen wilden ze beiden groepen niet voor het hoofd stootten. Ze kozen daarom voor twee symbolen (4 leeuwen en het wiel) uit het Boeddhisme, dat is namelijk geen religie, maar een filosofie. Er stonden mooie beelden in het museum, allemaal afkomstig van de plek waar we net waren. Het museum schijnt door de Britten gebouwd te zijn, dus ik zei dat ik dat erg aardig vond, want er is een heleboel verscheept naar het British Museum. Het bleek dat ze dat hier ook wel wilden, maar niet de mogelijkheden hadden om het mee te nemen en daarom hebben ze dit museum gebouwd. Als laatste gingen we naar een tempel. Varanasi 5Bij die tempel was ook een beeld waar de eerste dienst van Boeddha nagebouwd was. Je zag hem zitten met een groep mannen als toehoorders. Gelukkig is het de hele tijd min of meer droog gebleven, al heeft het er erg dreigend uitgezien.
We gingen nu direct door naar een ghat bij de Ganges voor de avondceremonie. Een ghat is een trap die de rivier, in dit geval de Ganges, inloopt. We zouden dat vanaf een boot zien, maar het water in de Ganges staat daar te hoog voor. De bus reed richting de Ganges en toen hij niet verder kon stapten we over op riksja's. Ik deelde er een met Josxc3xa9. We reden door de straten en konden zo het chaotische verkeer weer eens op een andere manier bewonderen. Na een rit van een kwartier werden we afgezet en het laatste stuk moesten we lopen. We moesten van onze gids vanaf hier erg goed op zakkenrollers letten. Varanasi 6 Het is er erg druk met lopende mensen, maar die scooters moeten echt verboden worden in dit gebied. Ze rijden je zo aan of in ieder geval over je tenen en ze toeteren de hele tijd ook als ze naast je staan en zien dat je geen kant op kan. Bij de Ganges aangekomen werden we naar een gebouw geleid met xe2x80x9cvisitorsxe2x80x9d boven de ingang. We gingen de trap op en kwamen op het dak waar drie rijen stoelen stonden. Vanaf hier konden we alles goed zien. Helaas begon het weer te regenen, maar dat stopte tijdens de ceremonie. Het was enorm druk. Dat kwam omdat het een heilige dag was en extra veel mensen naar de ceremonie kwamen kijken. Je kon zien dat de Ganges erg snel stroomde en we snapten waarom we op het dak zaten. De ceremonie duurde mij te lang. Er stonden zeven priesters, ieder op zijn eigen drijvende ponton, die allemaal hetzelfde deden. Ze hadden elke keer weer iets anders in hun handen en zwaaiden daarmee rond, terwijl ze met een bel luidden. Wat er naast de ceremonie gebeurden was veel interessanter. Je zag mensen hun eigen ritueel uitvoeren, wat inhield dat ze meestal kopje onder gingen in de Ganges en daarna een brandend kaarsje in de rivier liet wegdrijven. Voordat de ceremonie afgelopen was gingen we weg. We zaten al een uur en veel anders werd het toch niet meer.
Varanasi 7 Terug gingen we eerst weer met de riksja's. De gids had gezegd dat hij ze zou betalen en als je echt wilde kon je ze fooi geven, maar dat hoefde niet. Onze riksjachauffeur vroeg tijdens de terugweg echter twee keer om geld, dus toen we stopten heb ik dat direct tegen de gids gezegd, die daar heel kwaad om werd. Hij heeft dus geen fooi gehad.
We zijn met de bus naar een restaurant gegaan waar ze vooral buitenlandse gerechten hadden. We kwamen laat binnen voor een toerist en vroeg voor een Indixc3xabr. Toen we kwamen waren bijna alle toeristen klaar met eten en toen wij weggingen waren de Indixc3xabrs net met hun maaltijd begonnen. Ik vond het toch wel aan de late kant, het was al negen uur geweest. Het eten was best lekker, maar niet heel bijzonder. Hierna zijn we naar het hotel gegaan.