zaterdag 31 juli xe2x80″ Fatehpur Sikri

Fatehpur Sikri 1 Vanochtend gingen we om 8.30 weg. Onderweg hebben we nog een gekleurde tempel gezien, deze bleek van de Hare Krishna te zijn. Dit was wel het soort tempel wat ik in India verwacht had, maar tot nu toe niet gezien had. In Zuid-India schijnen wel veel van dat soort tempels te zijn. 's Ochtends en in de bus heb ik het fruit dat ik gisteren gekocht had gegeten. Eindelijk geen toast met jam voor ontbijt, maar meloen, peer en granaatappel.
Fatehpur Sikri 2 Om 12.30 kwamen we aan bij Fatehpur Sikri. Deze stad is gebouwd in de 16e eeuw door een keizer Akbar die geen zonen had. Hij heeft op deze plaats aan een kluizenaar raad gevraagd en zijn zegen gaf hem drie zonen. Akbar wilde de man bedankte, maar hij wilde niets aannemen, toen heeft Akbar op deze plaats zijn hoofdstad gebouwd. De bouw heeft ongeveer 15 jaar geduurd en toen het klaar was werd het weer verlaten, waarschijnlijk door watergebrek. Alles is gemaakt van rode stenen en ziet er nog erg mooi uit, alleen die vliegen irriteren me mateloos. Telkens als je een stukje wil filmen landt er weer zo'n beest op je arm, zodat het moeilijk is hem stil te houden. Wat ook jammer is is dat veel mannen de gebouwen als openbaar toilet gebruiken. Veel is in de open lucht en dan is er geen probleem, maar als je een gebouw binnengaat weet je niet hoe snel je er weer uit moet. Gelukkig was het wel weer droog, aangezien het onderweg weer geregend heeft. Ik vind dat we steeds vee geluk hebben, het regent vaak als we in de bus zitten en er is nog geen xc3xa9xc3xa9n excursie verregend.
Het was nog een uurtje rijden naar Agra. Het hotel ziet er mooi uit, maar de kamer viel tegen. Het was er warm en vochtig, dus deed ik de airco aan. Hij maakte een enorm geluid, blies geen koude wind en veroorzaakte een brandlucht. Nadat er iemand was wezen kijken, was de conclusie snel gemaakt, andere kamer. Deze kamer is beter, alleen ik kan het knopje van het nachtlampje niet vinden. Als ik hem uit wil hebben trek ik nu maar gewoon de stekker eruit.
Ik heb een tijd bij Josxc3xa9 en Andrxc3xa9 op de kamer was gepraat en 's avonds kwam hun zoon met vriend ons opzoeken. Hun zoon is al in Ladakh geweest en is erg positief. Ik heb hem mijn vragen kunnen stellen over pinnen, het weer, het eten enz. Ik ben er klaar voor. Tijdens het eten kwam er een man bij onze tafel staan en die ging goocheltrucs doen. Er was er maar xc3xa9xc3xa9n die niet direct zichtbaar was hoe hij het deed, maar zijn presentatie was geweldig. We hebben er hartelijk om gelachen.
Om half elf ben ik maar naar bed gegaan, want we gaan morgen om 6.00 naar de Taj Mahal.